separacja akumulatorów

Dział warsztat i już :)
Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3407
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

separacja akumulatorów

Postautor: Abo » pn 15 gru, 2014

Ponieważ wczoraj była na ten temat rozmowa postaram się z grubsza przybliżyć problemy separacji akumulatorów :688: Te zasady stosuje się aby zmniejszyć nadmierne zużycie albo nawet uszkodzenia akumulatorów. Jeżeli nam na tym nie zależy to wystarczy hebel.

1. Kiedy akumulatory możemy połączyć heblem zamiast separatora?
Gdy nie będziemy dopuszczać do nadmiernego rozładowania któregokolwiek z aku.
Różnica napięć pomiędzy akumulatorami nie powinna być zbyt duża, w mojej ocenie górna granica to 1,8V ale im mniej tym lepiej. Co praktycznie wyklucza w mojej opinii sam hebel w offroadzie. Można go stosować do webasto, czy lodówki które mają odłącznik gdy napięcie spadnie poniżej 10,8V
Jak ktoś decyduje się na hebel, może:
- podłączyć woltomierz z zerem w środku pomiędzy plusami akumulatorów, będzie miał informację o różnicy napięć.
- lub zastosować układ rozłączający obciążenie drugiego akumulatora gdy napięcie spadnie do 10,8V

2. Dlaczego stosujemy separator?
Ponieważ akumulator rozruchowy ma bardzo małą oporność wewnętrzną. Dlatego połączenie równoległe 2 akumulatorów o różnych napięciach powoduje przepływ bardzo dużego prądu. Przykładowo zdarzy nam się rozładować jeden aku do 6V, w momencie podłączenia (np. heblem) do aku naładowanego popłynie prąd ładowania ponad 160A.
Prąd ładowania w tym wypadku należy ograniczyć.
Podłączenie rozładowanego do 6V aku do alternatora nie powoduje przepływu tak dużego prądu, bo alternator tyle nie da.

3. typy separatorów
- MOSFET
- diody schottky

Najlepsze separatory są na tranzystorach MOSFET, z ograniczeniem przepływu dużych prądów. Wymaga to dość dużego radiatora, więc zbyt mały separator jest podpadający.

Dodatkowo są tańsze separatory na diodach schottky, obniżają napięcie ładowania o spadek na diodzie więc przydałoby się podkręcenie regulatora napięcia. Innym rozwiązaniem jest też dołożenie do alternatora dodatkowego prostownika z 3 diod.

4. Dla dłubaczy automat ręczny :688:
Ciekawym rozwiązaniem (bo tanim) jest zamontowanie pomiędzy plusami:
- hebla
- żarówki 55-100W przez przekaźnik starowany stacyjką
- woltomierza

Woltomierz określa kiedy możemy zewrzeć hebel. Najpierw jedziemy na heblu rozłączonym, gdy napięcie na woltomierzu spadnie poniżej 1.5V włączamy hebel.
Musimy pamiętać że na postoju hebel wyłączamy.
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Darek...
ADMINISTRATOR
Posty: 3910
Rejestracja: ndz 11 lut, 2007
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Darek... » pn 15 gru, 2014

aaa te żarówki dla dłubaczy to ???

łączenie heblem spowoduje uszkodzenie któregoś aku ?? bo myślałem o czymś do toji i to miał być właśnie dodatkowy hebel pomiędzy aku
Honker 2324

Benes
ADMINISTRATOR
Posty: 5098
Rejestracja: sob 10 lut, 2007
Lokalizacja: 4x4 Szczecin

Postautor: Benes » pn 15 gru, 2014

Życie może być pełne przygód lub zupełnie nudne…
http://www.moto-panamericana.pl/
Masz niskie ciśnienie... ja Ci je podniosę :-)

Awatar użytkownika
miastek
V-ce prezes 4x4 szczecin
Posty: 5832
Rejestracja: czw 15 lut, 2007
Lokalizacja: Miastko/Szczecin

Postautor: miastek » pn 15 gru, 2014

Abo, to mnie nie zaskoczyłeś. Jeszcze w szkole pan z elektrotechniki tłumaczył to co napisałeś i nawet eksperymenty przeprowadzaliśmy i zdarzało się że prąd pomiędzy akumulatorami był znacznie większy niż 160A.
Jest jedno ale, rozwiązanie z heblem jest tanie i proste a użytkowane przez nas akumulatory i tak giną dość szybko. Mi nowy 95 Ah zdechł po roku a nie mam dwóch akumulatorów. Zabiła go jak i dwa poprzednie wyciągarka.
Więc np. mi nie zależy specjalnie na długim życiu aku bo i tak wiem że koniec nadejdzie szybko.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler

Awatar użytkownika
miastek
V-ce prezes 4x4 szczecin
Posty: 5832
Rejestracja: czw 15 lut, 2007
Lokalizacja: Miastko/Szczecin

Postautor: miastek » pn 15 gru, 2014



To zwykły hebel tylko ładniejszy i dający możliwość wyboru akumulatorów lub spięcia ich razem.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler

Benes
ADMINISTRATOR
Posty: 5098
Rejestracja: sob 10 lut, 2007
Lokalizacja: 4x4 Szczecin

Postautor: Benes » pn 15 gru, 2014

no tak

są takie że może być
aku1
lub
aku2
lub
aku1 i aku2
Życie może być pełne przygód lub zupełnie nudne…

http://www.moto-panamericana.pl/

Masz niskie ciśnienie... ja Ci je podniosę :-)

Awatar użytkownika
miastek
V-ce prezes 4x4 szczecin
Posty: 5832
Rejestracja: czw 15 lut, 2007
Lokalizacja: Miastko/Szczecin

Postautor: miastek » pn 15 gru, 2014

http://www.xtreme4x4.pl/sklep.html?page ... gory_id=20

Popatrz Abo na to. To jest hebel tylko automatyczny, więc producenci też idą na łatwiznę.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler

Awatar użytkownika
miastek
V-ce prezes 4x4 szczecin
Posty: 5832
Rejestracja: czw 15 lut, 2007
Lokalizacja: Miastko/Szczecin

Postautor: miastek » pn 15 gru, 2014

http://www.sklep4x4.pl/sklep/pr/327/374 ... -120A.html

Abo pisze o takim.
Rybie i nieludzkiemu takie zakładałem.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler

Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3407
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: Abo » pn 15 gru, 2014

miastek pisze:Abo, to mnie nie zaskoczyłeś. Jeszcze w szkole pan z elektrotechniki tłumaczył to co napisałeś i nawet eksperymenty przeprowadzaliśmy i zdarzało się że prąd pomiędzy akumulatorami był znacznie większy niż 160A.

no przecież napisałem "powyżej 160A"...
miastek pisze:Jest jedno ale, rozwiązanie z heblem jest tanie i proste a użytkowane przez nas akumulatory i tak giną dość szybko. Mi nowy 95 Ah zdechł po roku a nie mam dwóch akumulatorów. Zabiła go jak i dwa poprzednie wyciągarka.
Więc np. mi nie zależy specjalnie na długim życiu aku bo i tak wiem że koniec nadejdzie szybko.


Tu masz rację, ale ja nie lubię niszczyć niepotrzebnie urządzeń technicznych, taki fetyszyk... :688: To jak zwykle informacje dla tych którzy chcą :688:

Darek... pisze:aaa te żarówki dla dłubaczy to ???

łączenie heblem spowoduje uszkodzenie któregoś aku ?? bo myślałem o czymś do toji i to miał być właśnie dodatkowy hebel pomiędzy aku


Przyspiesza zużycie :668: Może spowodować uszkodzenie jak się Marfi włączy :668:
Ostatnio zmieniony pn 15 gru, 2014 przez Abo, łącznie zmieniany 2 razy.
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3407
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: Abo » pn 15 gru, 2014

Podsumowując, do hebla można podłączyć albo układ z żarówką i woltomierzem, to koszt z 20 zł albo ogranicznik rozładowania :668:
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3407
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: Abo » pn 15 gru, 2014

miastek pisze:Abo a co sądzisz o tym
http://www.soltec.sklep.pl/cyrixct-1224v120a-p-877.html


to przekaźnik - hebel sterowany napięciem, to co piszą o porównaniu do diodowych to prawda.
Ale sterowanie mi się nie podoba. Wg opisu rozłącza się jak napięcie obu aku spadnie poniżej poziomu rozładowania.
Nie znam celu rozłączenia tych aku chyba że autor miał coś innego na myśli.
Moim zdaniem jak aku mają to samo napięcie = są połączone równolegle to po co je rozłączać a potem łączyć z prądem zwarcia :692:
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Postautor: LSD » pn 15 gru, 2014

W JULA jest taki podwójny hebel:

http://www.jula.pl/catalog/wypoczynek/l ... -v-650384/

Wystaczy dodać woltomierz i nauczyć się używać. Bedzie tanio i bezpiecznie :)

Jedyny minus - trochę zbyt słaby jak dla wyciągarki.

Awatar użytkownika
przem68
4X4 Szczecin
Posty: 643
Rejestracja: pn 19 lut, 2007
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: przem68 » śr 17 gru, 2014

miastek pisze:http://www.xtreme4x4.pl/sklep.html?page=shop.product_details&flypage=&product_id=43&category_id=20

Popatrz Abo na to. To jest hebel tylko automatyczny, więc producenci też idą na łatwiznę.


Najbardziej spodobało mi się to zdanie : "Jeżeli masz zamontowane dwa akumulatory, to koniecznie trzeba to mieć !!!"

Dwa akumulatory w samochodzie stanowią zespół i .... po cholerę je co chwila rozłączać ??

Ja tam się w domu nie nudzę :688: :682:
Jutro będzie dzisiaj. Tyle, że dopiero jutro. ;-)

Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3407
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: Abo » śr 17 gru, 2014

@Miastek
Oczywiście że producentowi opłaca się sprzedać "barachło" za dużą kasę, tym łatwiej jeżeli opis marketingowy barachła będzie podobny do drogiego, skomplikowanego sprzętu na rynku :668:
W mojej branży są firmy które tylko w ten sposób sprzedają.

@Przemek
Rozłącza się jeżeli używasz odbiorników prądu na postoju, żebyś rano mógł sam odpalić.
Jak masz aku "zdublowany" z kolegą albo dwoma to po co 2 aku w samochodzie? :668:
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Darek...
ADMINISTRATOR
Posty: 3910
Rejestracja: ndz 11 lut, 2007
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Darek... » śr 17 gru, 2014

Abo pisze:po co 2 aku w samochodzie?

po to ,że japoniec uznał nasz klimat za arktyczny ... i tak montuje w terenowych tojach :690:
Honker 2324

Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3407
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: Abo » śr 17 gru, 2014

Darek... pisze:
Abo pisze:po co 2 aku w samochodzie?

po to ,że japoniec uznał nasz klimat za arktyczny ... i tak montuje w terenowych tojach :690:

Ja się z nimi zgadzam, na ch.... ta zima :688:
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4666
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » śr 17 gru, 2014

Abo pisze:Ja się z nimi zgadzam, na ch.... ta zima :688:

Żeby było zimno :682:
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"


Wróć do „Instytut Zmotologii Terenowej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 83 gości