Podział kategorii dróg i co z tego wynika

Co zrobić aby wrócić w całości z wyjazdu i aby właściciel terenu nie wychodził z widałami na ulicę jak zobaczy 4x4
Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Podział kategorii dróg i co z tego wynika

Postautor: Tanto » śr 28 wrz, 2011

Odrobina wiedzy teoretycznej która może przydać się w planowaniu tras przejazdu lub jak trzeba będzie się tłumaczyć.

Droga publiczna – droga zaliczona do jednej z kategorii dróg na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.), z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

Nie każda droga w Polsce jest więc drogą publiczną. By się taką stała musi posiadać status drogi publicznej, który uzyskuje poprzez nadanie jej odpowiedniej kategorii.
- drogi krajowe
- drogi wojewódzkie
- drogi powiatowe
- drogi gminne - zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115) jest to droga o znaczeniu lokalnym niezaliczona do innej kategorii, stanowiąca uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy, po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie zarządu powiatu.



Droga niepubliczna (inaczej droga wewnętrzna) – droga niezaliczona do żadnej z kategorii dróg publicznych na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.). W szczególności stanowią je drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, czy drogi zlokalizowane na terenach prywatnych (drogi prywatne).

Drogami wewnętrznymi są więc wszystkie drogi nieposiadające statusu drogi publicznej. Część z nich jest ogólnodostępna (np. drogi położone na nieruchomościach stanowiących własność gmin, bądź powiatów, które nie posiadają statusu dróg publicznych), a część - nieogólnodostępna (np. właścicel terenu użytkowanego, jako droga może ją zamknąć, bądź ograniczyć przepustowość poprzez wprowadzenie opłat za przejazd).


Drogi leśne nie są ujęte w powyższych kategoriach ponieważ w myśl Ustawy o Lasach są lasem
art. 3 pkt.2 „lasem w rozumieniu ustawy jest grunt związany z gospodarką leśną, zajęty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne”)

Teoretycznie wszystko jasne i czytelne - drogami gruntowymi biegnącymi po działkach należących do gmin lub powiatów można jeździć do woli, ale... wspomniana powyżej Ustawa o Lasach ogranicza to na co pozwala ustawa o drogach
art. 6 ust.1 pkt.8 ustawy o lasach „drogi leśne - drogi położone w lasach nie będące drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach publicznych”.

Odnośnie poruszania się pojazdami po terenach leśnych:
"Ustawa o lasach, Rozdział 5, Art. 29.
1. Ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb.
1a. Jazda konna w lesie dopuszczalna jest tylko drogami leśnymi wyznaczonymi przez nadleśniczego.
2. Postój pojazdów, o których mowa w ust. 1, na drogach leśnych jest dozwolony wyłącznie w miejscach oznakowanych.
3. Przepisy ust. 1 oraz art. 26 ust. 2 i 3, a także art. 28, nie dotyczą wykonujących czynności służbowe lub gospodarcze:
1) pracowników nadleśnictw;
2) osób nadzorujących gospodarkę leśną oraz kontrolujących jednostki organizacyjne Lasów Państwowych;
3) osób zwalczających pożary oraz ratujących życie lub zdrowie ludzkie;
4) funkcjonariuszy Straży Granicznej chroniących granicę państwową oraz funkcjonariuszy innych organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny;
5) osób wykonujących czynności z zakresu gospodarki łowieckiej oraz właścicieli pasiek zlokalizowanych na obszarach leśnych;
6) właścicieli lasów we własnych lasach;
7) osób użytkujących grunty rolne położone wśród lasów;
8 ) pracowników leśnych jednostek naukowych, instytutów badawczych i doświadczalnych, w związku z wykonywaniem badań naukowych i doświadczeń z zakresu leśnictwa i ochrony przyrody;
9) wojewódzkich konserwatorów przyrody oraz pracowników Służb Parków Krajobrazowych;
10) osób sporządzających plany urządzenia lasu, uproszczone plany urządzenia lasu lub inwentaryzację stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3.

4. Imprezy sportowe oraz inne imprezy o charakterze masowym organizowane w lesie wymagają zgody właściciela lasu."


To by było na tyle, ciąg dalszy może nastąpi.

Teksty oparte o ustawy i cytaty z Wikipedii
Ostatnio zmieniony śr 09 maja, 2012 przez Tanto, łącznie zmieniany 4 razy.
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Re: Podział kategorii dróg

Postautor: LSD » śr 28 wrz, 2011

Czyli bardzo uogulniając, jak przy drodze gruntowej nie ma drzew, to można jechać?

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » śr 28 wrz, 2011

...a dokładniej - jeśli jest to grupa drzew stanowiąca las, wg ustawy
"Rozdział 1, Art. 3. Lasem w rozumieniu ustawy jest grunt:
1) o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) — drzewami i krzewami oraz runem leśnym — lub przejściowo jej pozbawiony:
a) przeznaczony do produkcji leśnej lub
b) stanowiący rezerwat przyrody lub wchodzący w skład parku narodowego albo
c) wpisany do rejestru zabytków;"
plus punkt drugi który cytowałem powyżej. 0,10 ha to odrobinę więcej niż mały dziedziniec na szczecińskim zamku.

Brakuje mi jeszcze wyjaśnienia sytuacji w której droga gruntowa jest na działce należącej do Agencji Nieruchomości Rolnych, nie wiadomo czy można uznać ją za drogę niepubliczną ogólnodostępną.
Ostatnio zmieniony śr 09 maja, 2012 przez Tanto, łącznie zmieniany 1 raz.
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Postautor: LSD » sob 01 paź, 2011

Innym tematem są drogi leśne udostępnione dla ruchu.
Jest ich trochę, ale Nadleśnictwa nie przyznają się do nich oficjalnie.
Taką drogą jest na przykład droga leśna Warszewo - Leśno Górne czy droga na Świdwie.

Fajnie by było zdobyć gdzieś info na temat udostępnionych dróg leśnych Nadelśnictwa Trzebież.

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » sob 01 paź, 2011

Jedyną opcją zdobycia wiarygodnej i stanowiącej 'podkładkę' w przypadku ewentualnych problemów informacji jest oficjalne pismo do nadleśnictwa.
Ostatnio przy okazji tematów zawodowych wpadła mi w ręce mapa nadleśnictwa Sulechów. Bardzo fajna rzecz, poza informacjami czysto gospodarczymi, są tam oznaczone drogi dopuszczone do ruchu, pomniki przyrody, ciekawostki przyrodnicze, zabytki znajdujące się w okolicznych miejscowościach itp. Istnieje szansa że inne nadleśnictwa też mają takie opracowania i jeśli nie jest to tylko do użytku wewnętrznego, to może uda się je zdobyć.
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Postautor: LSD » sob 01 paź, 2011

Tanto pisze:Jedyną opcją zdobycia wiarygodnej i stanowiącej 'podkładkę' w przypadku ewentualnych problemów informacji jest oficjalne pismo do nadleśnictwa.
Ostatnio przy okazji tematów zawodowych wpadła mi w ręce mapa nadleśnictwa Sulechów. Bardzo fajna rzecz, poza informacjami czysto gospodarczymi, są tam oznaczone drogi dopuszczone do ruchu, pomniki przyrody, ciekawostki przyrodnicze, zabytki znajdujące się w okolicznych miejscowościach itp. Istnieje szansa że inne nadleśnictwa też mają takie opracowania i jeśli nie jest to tylko do użytku wewnętrznego, to może uda się je zdobyć.


Ja bym bardzo chętnie coś takiego zobaczył - dla Nadleśnictwa Trzebież

Awatar użytkownika
Abo
4X4 Szczecin
Posty: 3404
Rejestracja: czw 25 gru, 2008
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Postautor: Abo » ndz 02 paź, 2011

Tanto, a ja poproszę ten Sulechów. Przejeżdżałem tam w środę i piątek, niestety moja małżonka jak popatrzyła na stare zardzewiałe tablice terenów wojskowych to odmówiła poruszania się dalej tą drogą... :D
Abo

_______________________________
TANIO powiększam babskie cycki dotykiem, jak nie zadziała zwrot kasy!
4800 VTR Super Safari, Jimny ;-)
firma, foty

Benes
ADMINISTRATOR
Posty: 5095
Rejestracja: sob 10 lut, 2007
Lokalizacja: 4x4 Szczecin

Postautor: Benes » ndz 02 paź, 2011

LSD pisze:
Tanto pisze:Jedyną opcją zdobycia wiarygodnej i stanowiącej 'podkładkę' w przypadku ewentualnych problemów informacji jest oficjalne pismo do nadleśnictwa.
Ostatnio przy okazji tematów zawodowych wpadła mi w ręce mapa nadleśnictwa Sulechów. Bardzo fajna rzecz, poza informacjami czysto gospodarczymi, są tam oznaczone drogi dopuszczone do ruchu, pomniki przyrody, ciekawostki przyrodnicze, zabytki znajdujące się w okolicznych miejscowościach itp. Istnieje szansa że inne nadleśnictwa też mają takie opracowania i jeśli nie jest to tylko do użytku wewnętrznego, to może uda się je zdobyć.


Ja bym bardzo chętnie coś takiego zobaczył - dla Nadleśnictwa Trzebież


idziesz do nadleśnictwa i otrzymujesz tą informację... ja tak robiłem jak nadleśnictwa były oporne na organizacje rajdów. Niestety bywa że te drogi są nie przejezdne.
Życie może być pełne przygód lub zupełnie nudne…
http://www.moto-panamericana.pl/
Masz niskie ciśnienie... ja Ci je podniosę :-)

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Postautor: LSD » ndz 02 paź, 2011

Benes pisze:Niestety bywa że te drogi są nie przejezdne.


Co znaczy nie przejezdne?
W sensie - tak rozryte?

Benes
ADMINISTRATOR
Posty: 5095
Rejestracja: sob 10 lut, 2007
Lokalizacja: 4x4 Szczecin

Postautor: Benes » ndz 02 paź, 2011

jak by były rozryte to by były przejezdne :689:
wiele dróg gminnych które nie były użytkowane po prostu zarosły roślinnością drzewiastą jeżeli chodzi o Trzebież to masz kilka przykładowych dróg:
Tanowo - Węgornik - Zalesie
Zalesie - Łęgi
Rzędziny - Węgornik
Podgrodzie - Miroszewo
Miroszewo - Warnołęka
Życie może być pełne przygód lub zupełnie nudne…

http://www.moto-panamericana.pl/

Masz niskie ciśnienie... ja Ci je podniosę :-)

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » ndz 02 paź, 2011

Benes pisze:wiele dróg gminnych które nie były użytkowane po prostu zarosły

Nie można też w ramach czynu społecznego takich dróg oczyścić, można to zrobić jeśli zapłaci się gminie za pozyskaną 'gałęziówkę' (w mojej zaprzyjaźnionej gminie 11 zł/m3). Dodatkową atrakcją jest to że po wejściu jakichś rozporządzeń związanych z ochroną środowiska takie prześwietlenia dróg można wykonywać od października do bardzo wczesnej wiosny (dokładnego terminu nie pamiętam). Oczywiście cała operacja może zostać zablokowana jeśli osoba od ochrony środowiska uzna że będzie to działanie antyekilogiczne, albo będzie po prostu złośliwa.
Ze względu na to że takie drogi nie mają statusu dróg publicznych gminy nie mają obowiązku utrzymywać ich w przejezdności.
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Postautor: LSD » ndz 02 paź, 2011

Benes pisze:jak by były rozryte to by były przejezdne :689:
wiele dróg gminnych które nie były użytkowane po prostu zarosły roślinnością drzewiastą jeżeli chodzi o Trzebież to masz kilka przykładowych dróg:
Tanowo - Węgornik - Zalesie
Zalesie - Łęgi
Rzędziny - Węgornik
Podgrodzie - Miroszewo
Miroszewo - Warnołęka


A masz info na temat dostępnych dróg gminnych w naszych okolicach? Jakąś mapę?

Benes
ADMINISTRATOR
Posty: 5095
Rejestracja: sob 10 lut, 2007
Lokalizacja: 4x4 Szczecin

Postautor: Benes » pn 03 paź, 2011

LSD pisze:
Benes pisze:jak by były rozryte to by były przejezdne :689:
wiele dróg gminnych które nie były użytkowane po prostu zarosły roślinnością drzewiastą jeżeli chodzi o Trzebież to masz kilka przykładowych dróg:
Tanowo - Węgornik - Zalesie
Zalesie - Łęgi
Rzędziny - Węgornik
Podgrodzie - Miroszewo
Miroszewo - Warnołęka


A masz info na temat dostępnych dróg gminnych w naszych okolicach? Jakąś mapę?


nie mam, nawet nigdy nie widziałem takowej.
Tabliczkę z info że ta droga jest dopuszczona do ruchu kołowego (czyli droga leśnictwa) widziałem tylko raz w życiu jak się jechało berlinką
Życie może być pełne przygód lub zupełnie nudne…

http://www.moto-panamericana.pl/

Masz niskie ciśnienie... ja Ci je podniosę :-)

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » pn 03 paź, 2011

Benes pisze:Tabliczkę z info że ta droga jest dopuszczona do ruchu kołowego (czyli droga leśnictwa) widziałem tylko raz w życiu jak się jechało berlinką

Druga jest (była?) pomiędzy Troszczynem, a Mołdawinem w gminie Radowo Małe.

Sprawdzanie czy droga jest gminna jest dość upierdliwe, map z oznaczeniami nie mają nawet gminy (może są jakieś wyjątki). Przetestowanym sposobem jest spisanie numerów działek geodezyjnych po których przebiega droga i uśmiechnięcie się do urzędnika w gminie żeby sprawdził kto jest właścicielem danej działki. Jeśli droga jest na terenie prywatnym, to może poinformować z kim się kontaktować.
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » wt 17 lip, 2012

Info dla posiadających ciężką nogę - na drogach leśnych obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h :690:

Postaram się niedługo znaleźć podstawę prawną.
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
konger
Młodszy grabarz
Posty: 224
Rejestracja: ndz 13 wrz, 2009
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: konger » sob 01 wrz, 2012

Tanto pisze:padła mi w ręce mapa nadleśnictwa Sulechów.


Mam wszystkie (? chyba mi jednej brakuje, ale pewny nie jestem) mapy nadpleśnictw w lubuskiem, niektóre podwójne, a kilka zapewne potrójnie. Gdybyś coś potrzebował... :)

Awatar użytkownika
LSD
4X4 Szczecin
Posty: 2528
Rejestracja: sob 17 mar, 2007
Lokalizacja: Dobra

Postautor: LSD » sob 01 wrz, 2012

konger pisze:
Tanto pisze:padła mi w ręce mapa nadleśnictwa Sulechów.


Mam wszystkie (? chyba mi jednej brakuje, ale pewny nie jestem) mapy nadpleśnictw w lubuskiem, niektóre podwójne, a kilka zapewne potrójnie. Gdybyś coś potrzebował... :)


Znaczy papierowe?

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » sob 01 wrz, 2012

Mam już cały komplet. Z mapami nadleśnictw podlegających pod RDLP Szczecin jest trochę lipa bo nie mają konkretnego oznaczenia dróg dopuszczonych do ruchu, a te oznaczone jako drogi gminne nie wszystkie są drogami po których można bezkarnie jechać w myśl przepisów z ustawy. Jednak mając przy sobie mapę można negocjować i użyć argumentu że w legendzie jest 'droga gminna', a całość jest sygnowana przez nadleśnictwo, więc komu jak nie im można zaufać? :690:
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"

Awatar użytkownika
konger
Młodszy grabarz
Posty: 224
Rejestracja: ndz 13 wrz, 2009
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: konger » sob 01 wrz, 2012

Mikołaj - tak :)

BTW. ciekawe, czy pod oziego dałoby radę je przerobić...

I ta zupełnie przy okazji (nie wiem, czy było) - http://www.czaswlas.pl/index/ Kiedyś podobny wykaz można było dostać w nadpleśnictwach, a tu jest na całą Polskę, mam nadzieję, że podali tu wszystkie miejsca, które były na wykazach papierowych.

Awatar użytkownika
Tanto
4X4 Szczecin
Posty: 4665
Rejestracja: pn 21 maja, 2007
Lokalizacja: Szczecin/ Dobra k.Now
Kontaktowanie:

Postautor: Tanto » sob 01 wrz, 2012

konger pisze:BTW. ciekawe, czy pod oziego dałoby radę je przerobić...

Kolorowy skan jednej mapy to koszt około 10 zł, map jest 43. ...komplet map papierowych kosztuje około 60 zł. Przerabianie tych map pod oziego jest nieopłacalne, tym bardziej że ilość informacji na tych mapach jest znikoma, sensowniej jest pozaznaczać na mapie topograficznej w ozim którymi drogami można jechać.
Te same informacje co na tych mapach można znaleźć tu http://www.legalnyoffroad.pl/
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"


Wróć do „Bezpieczeństwo i jazda w terenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości