slajdshow_01 slajdshow_02 slajdshow_03 slajdshow_04 slajdshow_05 slajdshow_06 slajdshow_07

Klinowanie sie skrzyni biegów

próbować go "wyjąć" lub "wepchnąć" do środka. U mnie ten luz wynosił ponad 0,5 cm. Luz ten powstaje poprzez wycieranie się powierzchni bocznych kół zębatych. Jak przyglądniemy się powierzchnią bocznych kół zębatych to zauważymy coś w rodzaju panewki z lekkim nacięciem do którego wlatuje sobie olej. Przy długim eksploatowaniu skrzyni nawet smarowanie olejem nie zapobiegnie  wycieraniu się tych powierzchni bocznych. Jeżeli jest luz na wałku głównym to przy „wbijaniu” czwartego biegu powodujemy pchanie przez przesuwkę 3 i 4 biegu wszystkich tych kół zębatych to tyłu skrzyni. Następnie na skutek luzu i wibracji z przesuwki wysuwają się „pieski” lub bardziej fachowo  kamienie przesuwki. Wysunięte kamienie powodują sklinowanie skrzyni biegów na czwartym biegu. Podobnie to samo się może zdarzyć na trzecim biegu ale wtedy moim zdaniem jest kilka składowych: zajechane łożysko, zużyta przesuwka lub kamienie. Aby zapobiec klinowaniu się skrzyni biegów nic nie da wymiana samych piesków lub też całej przesuwki – przećwiczone :) Można przez jakiś czas jeżdzić bez tych kamieni ale szybko się kończą synchronizatory. Ja przejechałem połowę pomeranii bez tych piesków które usuneliśmy w terenie za pomocą młotka i przecinaka. Więc…

…są dwa wyjścia:

1. Wymienić wszystkie tryby znajdujące się na wałku (najlepsza)

2. Wstawić dwa, trzy, cztery… odrzutniki oleju które się znajdują przy ostatnim dwurzędowym łożysku.